Skip links

Advea Pay anklagas för vilseledande marknadsföring och saftiga fakturor på “gratis” mobiler

Advea Pay, ett avbetalningsföretag, granskas nu av Konsumentverket efter att ha delat ut elektronikprodukter och påstått att de var gratis. Mottagarna av gåvorna fick emellertid en otrevlig överraskning i form av fakturor på upp till 20 000 kronor. Advea Pay anklagas nu för att ha brutit mot marknadsföringslagen.

Under perioden 2021-2022 har Konsumentverket mottagit inte mindre än 13 anmälningar om Advea Pays försäljningsmetoder. Enligt dessa anmälningar ska företagets försäljare ha stoppat konsumenter på gatan utanför deras affärslokaler och övertygat dem om att Adveas tjänster kan minska deras bredbandskostnader. Som en del av dessa möten ska konsumenterna ha mottagit olika elektronikprodukter, såsom hörlurar, powerbanks, högtalare och mobiltelefoner, från försäljarna. Produkterna påstods antingen vara en del av köpet, en gåva eller till och med helt gratis utan några kostnader.

Det var därför många konsumenter som blev mycket förvånade när de efter att ha ingått avtal med Advea Pay fick fakturor på belopp som sträckte sig från 5 000 till 20 000 kronor.

Konsumentverket kritiserar Advea Pay baserat på tre huvudpunkter:

  1. Otillräcklig tydlighet angående avtalsvillkoren: Det har inte klart framgått för konsumenterna att de ingick i avtal som motsvarade innehållet i ett skriftligt avtal och vad avtalet innebar.
  2. Bristfällig information om ångerrätten: Företaget har inte tillräckligt informerat konsumenterna om deras rätt att ångra avtalet inom en viss tidsram.
  3. Svårigheter att nå företaget: Konsumenterna har upplevt svårigheter att komma i kontakt med företaget för att reklamera eller få information om deras ångerrätt.

Konsumentverket bedömer att Advea Pay har bedrivit sin marknadsföring och försäljning på ett vilseledande sätt som strider mot marknadsföringslagen. Företaget ansvaras nu för att åtgärda problemet och informera Konsumentverket om de åtgärder som vidtas. Därefter kommer Konsumentverket att fatta beslut om hur ärendet ska hanteras framöver.

Vi på TeknikNissarna uppmanar alla konsumenter att vara vaksamma när de erbjuds “gratis” produkter eller tjänster och att alltid vara noga med att skriva på ett avtal. Har du redan hamnat i trubbel med Advea och deras falska avtal? Ta kontakt med oss så ska vi se till att ställa allt tillrätta. kontakta oss på hej@tekniknissarna.se

Leave a comment