Växjö kommun har tecknat avtal med företag som tillhandahåller it-support i hemmet för seniorer. Det innebär att kommunen kan hänvisa invånaren till dessa företag när det gäller it-support i hemmet för seniora invånare. Företaget i sin tur upprättar avtal med den enskilde invånaren.
Seniorlotsens uppdrag för it-support
Seniorlotsen kan användas av personer över 65 år som bor i Växjö kommun och anhöriga som önskar vägledning i tjänster eller aktiviteter som kan underlätta vardagen och skapa större självständighet.
En del av seniorlotsens uppdrag är att vägleda och hänvisa seniora invånare till företag som erbjuder it-support i hemmet.
Vad kan du få hjälp med
Med it-support i hemmet för seniorer avses hjälp med:
- Dator – installation av dator och datorprogram. Felsökning av dator, skapa ett e-postkonto med mera.
- Tv – installation av tv, ställa in kanaler, koppla in dvd med mera.
- Surfplatta/läsplatta – genomgång av användande av surfplatta/läsplatta. Uppdatera program.
- Smartphone – komma igång med smartphone, föra över kontakter, ställa in e-post med mera.
- Installation av skrivare/skanner, modem/router, nätverkskabel eller wi i-utrustning.
Du kan få göra avdrag från din skatt för arbetskostnaden när du anlitar någon för reparation, underhåll samt ombyggnad och tillbyggnad (rot). Du kan också göra avdrag för hushållsnära tjänster, inklusive lyttjänster, reparation och underhåll av vitvaror och it-utrustning (rut). Material och resekostnader ger däremot inte rätt till rot- och
rutavdrag.
Du får endast rutavdrag för rådgivning och handledning av data- och it-tjänster som sker i köparens bostad. Vägledning via telefonkontakt eller e-post ger inte rätt till rutavdrag.
Information om rot- och rutavdrag på Skatteverkets webbplatsLänk till annan webbplats..